top of page

Клос Гангон: Когато думата свобода изчезне от речниците


Човекът с ромското знаме - художникът Марсел Вил

Клос Гангон е френски художник роден през 1962 г. За себе си той казва „аз не принадлежа към света на изкуството, аз съм изкуство и около мен е светът”. Неговото творчество е устремено към екзистенциалните въпроси – за смисъла на живота, за същността на Бог, за смъртта, страха, властта, свободата. Някои смятат творбите му за пророчески, други виждат в тях просто цинизъм. Самият той нарича изкуството си артивизъм и твърди, че „в бъдеще истинските творци ще бъдат преследвани като терористи”.


Клос Гангон държи френския флаг

Неговата артистична инициатива „Изкуство, предупреждаващо света” (2015) привлича 201 творци, живеещи в 200 различни страни. На 202 знамена е написано послание към света на 135 езици. Посланието гласи „Когато думата свобода изчезне от речниците ни ще бъде много късно да реагираме”.


В свое интервю от юли 2015 г. Гангон обяснява целта на тази инициатива: „Аз съм убеден, че свободата ще изчезне. Аз мисля, че ние изживяваме последните мигове от свободата. Ние познаваме само ограничената свобода, не пълната свобода. Думата свобода ще изчезне от речниците, след това ще изчезне думата обич. Мисля, че повечето хора не знаят какво е обичта. Те мислят, че да обичаш значи да си влюбен в някого. Не, обич означава първо да обичаш себеподобните си. Аз съм признателен на всички творци, които ме последваха. Някои от тях наистина рискуваха свободата си, затова скриха лицата си. Някои останаха анонимни. Аз мисля, че те са ангели-пазители. Целта на пазителя е да предупреди другите, когато се появи опасност. Сега умира свободата, а след това, ще умре голяма част от човечеството. Според мен, хората бавно отиват към бесилото, но понеже времето навън е хубаво, те се смеят. Те не разбират какво става. Те гледат гадни филми, слушат гадна музика, гледат гадни телевизионни програми”.


Протест срещу извънредното положение във Франция (AFP)

Застрашена ли е свободата, както Гангон и останалите 201 творци ни предупреждават? След атентатите в Париж от 13 ноември миналата година във Франция беше обявено извънредно положение. Френският президент Оланд заяви, че страната е "във война" срещу невидим враг. След началото на операция "Sentinelle" над 10,000 френски войници патрулират по улиците. Премиерът Валс, който се прочу с гоненията срещу румънските и българските роми, каза, че извънредното положение ще продължи "толкова, колкото е необходимо". На 13 март в Париж се проведе протест срещу поредното удължаване на извънредното положение. Граждански активисти споделят, че ситуацията прилича на преврат. Не е ясно, доколко ефективни са тези мерки срещу тероризма, но ефектът им върху свободата е очевиден. Страхът, масовото следене, видеонаблюдението, подслушването и арестите на "подозрителни" мургави французи приближават Франция и Европа все повече до романа "1984" на Оруел, в който Големият Брат ("Big Brother") е поставил под тотален контрол хората. В същото време френското правителство продължава да провежда военни операции в бившите си колонии в Африка, където изненадващо никнат терористи.


Когато гражданите се страхуват от "Ислямска държава" те подценяват опасността от превръщането на собствената им страна в "Терористична държава". Може би наистина хората на изкуството са последната преграда пред настъпващия "терор", който иска да освободи човека от самата свобода. След последните терористични актове в Белгия, преди 2 дни, някой отново посяга на свободата. Умират хора в Брюксел, Анкара, Диарбекир, Дамаск, Багдад и в десетки други точки по земното кълбо. Умира свободата, умира свободният човек, ражда се човекът от "Биг Брадър". Човекът, на който не му пука за думата свобода.



Към инициативата "Art Warning the World".


bottom of page